logo.jpg

Adaptacja


Założenia programu adaptacyjnego ?Przyjazne Przedszkole? 

Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i z jego możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno ? kulturowym i przyrodniczym.

Bez działań adaptacyjnych główny cel wychowania przedszkolnego nie może być zrealizowany. 

Cele ukierunkowane na rodziców wyznaczają następujące zadania:

  • Zaplanowane działania przedadaptacyjne
  • Pozytywne nastawienie do przedszkola
  • Współpracę w realizacji programy adaptacyjnego

Cele ukierunkowane na dziecko wyznaczają następujące zadania:

  • Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego
  • Uznanie praw dziecka do zaspokajania jego potrzeb
  • Ośmielanie dziecka do nowego otoczenia, do udziału w zabawach i zajęciach, bez ciągłego myślenia o powrocie do domu.

Głównym celem programu adaptacyjnego jest ułatwienie nowo przyjętym do przedszkola dzieciom startu przedszkolnego poprzez wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka w aspekcie społecznym, zgodnie z jego możliwościami rozwojowymi.

Działania nasze zmierzają do:

  • Skrócenia okresu adaptacji maluchów do warunków przedszkola
  • Obniżenie lęku rodziców związanego z koniecznością oddania dziecka pod opiekę personelu placówki
  • Nawiązanie relacji z rodzicami
  • Integracja rodziców między sobą
  • Uświadomienie rodzicom potrzeb emocjonalnych dziecka.

Zachęcamy do zapoznania się z tzw. dekalogiem rodzica. Znajdziecie to państwo kilka "rad", które mogą ułatwić Państwa dziecku start w przedszkolne życie:

Dekalog Dla Rodziców Dzieci Rozpoczynających Edukację Przedszkolną

Ułatwmy dziecku i sobie pierwsze dni w przedszkolu

1.Jeśli wcześniej dziecko spędzało czas tylko z rodzicami, warto organizować mu zabawy z innymi dziećmi. Warto wtedy przyjrzeć się jak dziecko się zachowuje, jak radzi sobie w sytuacjach konfliktowych. Czy przychodzi z problemem do dorosłych i mówi, co się stało, czy przeciwnie ? płacze i zamyka się w sobie.

Aby dziecko przyzwyczaić do rozstań, można je zostawiać na kilka godzin pod opieką znajomej osoby.

Lepiej poczuje się w przedszkolu jeśli będzie samodzielne ? będzie potrafiło jeść skorzystać z łazienki, ubrać się .

2. W przypadku ?niejadków?, powiedzmy mu: ?w przedszkolu wszyscy jedzą sami, spróbuj i ty, w domu?. A potem zachęcać i jeszcze raz zachęcać, nie przestawać.

3. Trzylatek powinien ćwiczyć samodzielne ubieranie się.

Chwalmy go, a jeśli mu się nie udaje, poprawmy delikatnie i zachęcajmy do nowej próby. Nie krytykujmy i bądźmy cierpliwi, gdy chce samo ubrać się ? nie wyręczajmy go, ?bo zrobię to szybciej?.

4. Wiele dzieci jest przyzwyczajonych do załatwiania potrzeb fizjologicznych tylko w domowej toalecie. Przy wizytach u znajomych, w miejscach publicznych korzystajmy z dzieckiem z toalet.

5. Dziecko trzyletnie powinno wiedzieć jak  się nazywa i gdzie mieszka.

Ale nie przejmujmy się za bardzo ? cały wrzesień to miesiąc adaptacyjny. Czas na wzajemne poznawanie się, uczenie nowych zasad.

6. Dzieci boją się leżakowania. Nie mówmy, że będzie spać, bo się przestraszy i zrazi. Powiedzmy, że pójdzie do ?bajkowni? słuchać bajek i trochę odpocznie.

7. Jak rozmawiać z dzieckiem o przedszkolu? Nie straszyć, ale wytłumaczyć dziecku konieczność pójścia do przedszkola, porównując to do swojego chodzenia do pracy. Trzeba wytłumaczyć, że mieszkanie będzie puste, zamknięte i dziecko nie może w nim zostać.

W przedszkolu czekają dzieci, zabawki i panie. Opowiadajmy pozytywnie o przedszkolu. Rodzice powinni uświadomić dziecku, że będą rozstawać się tylko na jakiś czas, tylko na czas pobytu w pracy.

8. Opowiedzieć dziecku, jak będzie wyglądało życie w przedszkolu

i dokładnie określić czas rozstania. Nie mówić ?wrócę po ciecie o czwartej? albo ?przyjdę po ciebie, gdy skończę pracę?, bo dla dziecka nic nie znaczy. Lepiej odwołać się do przedszkolnego rytmu, na przykład ? przyjdę po ciebie, gdy zjesz śniadanie, pobawisz się z dziećmi, zjesz obiad, posłuchasz bajek i po podwieczorku przyjdę?.

Aby dziecko czuło się bezpiecznie w przedszkolu pozwólmy zabrać mu ze sobą coś znajomego ?z domu?, na przykład ulubionego pluszaka.

9. Jak powinien przebiegać ranek w pierwszym dniu pójścia do przedszkola? Ważne jest, żeby dziecko rano miało na wszystko czas, poranne czynności wykonywało powoli. No i znajdzie się czas na przypomnienie pozytywnych cech przedszkola, wspomnień, miłych spostrzeżeń z wizyty w przedszkolu. Pożegnajmy się z dzieckiem nie w biegu, ale nie przeciągajmy tego. Rodzic musi być stanowczy ale i ciepły. Pierwszego dnia rodzic może jeszcze raz wraz z dzieckiem zobaczyć salę zabaw, szatnię, łazienkę itd.

10. A jeśli dziecko nie przestaje płakać, krzyczy i nie chce się oderwać od mamy? Czasami musimy zabrać je prawie na siłę. To, że pierwsze dni dziecko będzie płakało, jest prawie pewne. Ale to nie znaczy, że ono nie chce chodzić do przedszkola, po prostu tak reaguje na rozstanie.

Trzylatki wyrażają emocje bardzo gwałtownie. Gwałtownie się cieszą, gwałtownie okazują strach i smutek. Bardzo często tak się zachowują tylko w chwili rozstania. Po chwili rozstania dziecko zapomina, bawi się i wszystko jest w porządku. 

Copyright 2015 Przedszkole Ram Tam Tam