Promocja zdrowia

SSZPZ
W roku 2016 przygotowaliśmy Trzyletni Program Przedszkola Promującego Zdrowie określający działania przygotowujące dzieci do podejmowania świadomych działań dla ich własnego zdrowia i zdrowia innych. Po realizacji pierwszego etapu programu i udokumentowaniu działań, w czerwcu 2018r nasze przedszkole zostało przyjęte do Mazowieckiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie.
Kontynuując Program Promocji Zdrowia w 2021r. uzyskaliśmy Certyfikat Przedszkola Promującego Zdrowie
Obecnie realizując zadania promujące zdrowie, będziemy aspirować do uzyskania Ogólnopolskiego Certyfikatu Przedszkola Promującego Zdrowie

Nasze programy
Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym. Wynikające z powyższego celu zadania, nauczyciele naszego przedszkola realizują w ramach określonych obszarów edukacyjnych w oparciu o:
Podstawę Programową zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 23.12.2008r.
Programy Wychowania Przedszkolnego:
– ABC Program Wychowania Przedszkolnego XXI wieku
– Program Wychowania Przedszkolnego PWN
– Program Wychowania Przedszkolnego dla dzieci 3-6 letnich – Henryka Czerniawska
– Dziecięca Matematyka- Edyta Gruszczyk-Kolczyńska
– Autorski Program Wychowania Zdrowotnego
Realizujemy Trzyletni Program Przedszkola Promującego Zdrowie, którego zadania kontynuowane są w codziennej pracy z dziećmi od kilku lat.
Tradycyjnie każdego roku w okresie wakacyjnym nasze dzieci bawiąc się „turystycznie” poznają naszą piękną Polskę w oparciu o Programy Wakacyjne /np.” Miasta, Rzeki – Nasza Polska”, ”Zamki – Legendy”, „Wakacyjna Wycieczka po Polsce”, „Nasi Sąsiedzi”, „Symboliczno-artystyczna polska kultura ludowa”/ to tylko ostanie programy wakacyjne /.
Od kilku lat realizujemy Programy z Pszczółką Mają / np. „Weekend z Pszczółką Mają”
W ramach promocji zdrowia realizujemy różne programy, które podczas zabawy kształtują pożądane postawy dzieci, uczą dzieci dokonywania właściwych wyborów oraz rozumienia zdrowego stylu życia.
Przyjęliśmy m.in. następujące programy do realizacji w roku szkolnym 2022/2023:
– „Mamo, tato, wolę wodę”
– „Z darami natury świat nie jest ponury”
– „Wiosenna Promocja Zdrowia”
– „Eko Frajda”
– „Programy z Pszczółką Mają”
Trzecia edycja przygód z pszczółką Mają
Drodzy Rodzice i Dzieci rozpoczynamy trzecią edycję przygód z Pszczółką Mają pn. „ Weekend z Pszczółką Mają ”
Zrealizowane programy „Kolacja z Pszczółką Mają”.
„Pszczółka Maja została w Ram Tam Tam podczas kwarantanny” cieszyła się dużym zainteresowaniem dzieci i rodziców. Pszczółka Maja gościła prawie we wszystkich domach naszych przedszkolaków. Dzieci wraz z rodzicami przygotowywali kolację, w skład której wchodziły zdrowe produkty a dzieci przełamywały niechęć do spożywania niektórych produktów / np. warzyw, owoców /.
Trzecia edycja to już szerszy program obejmujący działania w trzech obszarach: ruch, żywienie i ekologia
Nadrzędnym celem przygód z Pszczółką Mają jest rodzinne podejmowanie działań służących zdrowiu i kształtowaniu postaw zdrowego stylu życia.
Tylko wspólne działania przedszkola i domu rodzinnego będą drogą do budowania fundamentu zdrowia i odporności dzieci / … czym skorupka za młodu nasiąknie …/. Rodzice i nauczycielki stanowią dla dzieci w okresie przedszkolnym niekwestionowany autorytet więc wykorzystajmy to.
Przygody z Pszczółką Maja pomagają dzieciom w podejmowaniu świadomych działań dla ich własnego zdrowia i zdrowia innych osób.
Idea promowania zdrowego stylu życia jest nam bliska i wpisuje się w codzienną prace dydaktyczno-wychowawczą naszego i wielu innych przedszkoli.
„Weekend z Pszczółką Mają”- to program bezpieczny w okresie pandemicznym. Pszczółka Maja, podczas weekendów gości w domach przedszkolaków a po powrocie do przedszkola /od poniedziałku do piątku / odbywa kwarantannę i dezynfekcję.
Zaprośmy naszą Pszczółkę Maję na weekend do domu
ŻYWIENIE, RUCH I EKOLOGIA
PROGRAM AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Ruch jest dla dziecka niezbędnym warunkiem rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego. Stanowi nieodłączną, część życia dziecka, które w okresie przedszkolnym charakteryzuje się dużą ruchliwością (tz. głód ruchu).
Już w pierwszych latach przedszkolnych należy rozpocząć przygotowanie dzieci do zajęć sportowych poprzez wyuczenie różnorodnych umiejętności ruchowych i użytkowych oraz doskonalenie podstawowych czynności ruchowych, rozwijających takie cechy psychomotoryczne, jak: szybkość, zręczność, zwinność, siłę czy wytrzymałość.
Przykładowy Zakres Zadań Ruchowych
I. Ustawienia
- rozsypka
- gromadka
- rząd
- pary
- szereg
- dwuszereg
- koło
II. Pozycje wyjściowe
- wysokie: różnego rodzaju stania np. stanie w rozkroku, na baczność, na jednej nodze
- niskie : przysiady, klęki, siady, leżenie przodem, tyłem, przysiad podparty, klęk podparty, siad klęczny, siad skrzyżny, siad prosty, siad płaski, siad skulny, siad rozkroczny, siad okraczny na ławeczce
III. Chód
- po powierzchni zwężonej, krętej, do przodu, do tyłu
- przekraczanie różnych przeszkód
- chodzenie po pochyłej powierzchni ( górka )
- chód po odwróconej ławeczce gimnastycznej
- wspinanie się na przyrządy
- chód we wspięciu, zatrzymanie się we wspięciu – po biegu, po obrocie dookoła
- przejście po ławeczce z przekraczaniem przeszkód
- pokonywanie różnorodnych przeszkód naturalnych i sztucznych ( np. przejście przez płotek, po torach przeszkód ustawionych z różnych sprzętów i przyborów)
IV. Czworakowanie
- czworakowanie w podporze na całych dłoniach i palcach stóp, pod przeszkodami
- naśladowanie sposobów poruszania się różnych zwierząt
- czworakowanie tyłem ( do przodu i do tyłu )
- chód na trzech kończynach ( „kulawy lisek”)
- chody na czworakach po podwyższeniu
- wyścigi na czworakach
V. Biegi
- biegi całą grupą w jednym kierunku bez potrącania
- biegi w różnych kierunkach, omijanie przeszkód, zatrzymywanie się na sygnał
- biegi w parach
VI. Rzuty, chwyty, celowanie, toczenie
- rzuty oburącz, prawą i lewą ręką
- rzuty oburącz
- rzuty do określonego celu
- podrzucanie piłek, woreczków, kasztanów itp.
- toczenie piłki jednorącz, oburącz
- rzuty do góry i chwyty
- rzuty i chwyty w parach
VII. Wspinanie się
- nauka prawidłowego chwytu podczas wspinania się na przyrządach i drabinkach
- wspinanie się, przewijanie, przechodzenie po różnych przyrządach bez zstępowania na ziemię
VIII. Podskoki i skoki
- nauka prawidłowego wykonania ruchu – odbicie się i zeskok na ugięte nogi w kolanach
- podskoki, zeskoki w głąb / np. do piaskownicy / oraz przeskoki / np. przez linkę/
- serie podskoków
- skoki w dal i wzwyż z miejsca i z rozbiegiem
IX. Zabawy na śniegu
- udeptywanie ścieżki, chodzenie po śladach
- lepienie kulek / bałwana /, lepienie i rzucanie śnieżkami
- usypywanie śnieżnych kopców, budowanie śnieżnych budowli / np. igloo /
- jazda na sankach / wożenie się, zjazdy z górki /
- nauka poruszania się na nartach
X. Zabawy w wodzie
- brodzenie w płytkiej wodzie
- wskakiwanie do wody na nogi
- leżenie przodem i tyłem w podporze / na płytkiej wodzie /

Tygodniowy rozkład zajęć ruchowych w Niepublicznym Przedszkolu Prozdrowotnym Ram Tam Tam dla dzieci najmłodszych
-
Zabawy ruchowe, ilustracje ruchowe, ćwiczenia oddechowe, rytmiczne 2 x dziennie
-
Zestaw zabawowy 2x tygodniowo
-
Gry i zabawy na świeżym powietrzu 1-2x dziennie

Tygodniowy rozkład zajęć ruchowych w Niepublicznym Przedszkolu Prozdrowotnym Ram Tam Tam dla dzieci starszych
-
Zabawy ruchowe, ilustracje ruchowe, ćwiczenia oddechowe, rytmiczne 2 x dziennie
-
Zestawy ćwiczeń, zabaw, mieszane 2-3x tyg
-
Gry i zabawy na świeżym powietrzu 1-2x dziennie
DEKALOG PRZYGOTOWYWANIA POSIŁKÓW DLA DZIECI W NIEPUBLICZNYM PRZEDSZKOLU PROZDROWOTNYM RAM TAM TAM
1.Ograniczamy smażenie potraw – zastępujemy duszeniem, gotowaniem, gotowaniem na parze
2.Unikamy sztucznie syntetyzowanych dodatków /przypraw/
3.Przyprawiamy naturalnymi składnikami /czosnek, cebula, pieprz, papryka, zioła itp./
4.Musli owocowe przygotowujemy we własnym zakresie /ze świeżych owoców, suszonych owoców, ziaren itp./
5.Warzywa gotujemy na parze /nie musimy solić, bo zachowują walory smakowe/
6.Nie stosujemy mąki do zagęszczania sosów, zup
7.Jeśli to możliwe zastępujemy białą mąkę mąką pełnoziarnistą
8.Pieczywo pszenne w ograniczonej ilości, z przewagą z maki grubego przemiału z dodatkiem soi, sezamu, siemienia itp.
9.Stosować makarony z mąk pełnoziarnistych /orkiszowy, graham/
10.Zgodnie z piramidą żywienia posiłki powinny zawierać produkty z grup: zbożowe, warzywne i owoce, produkty białkowe, cukry tłuszczowe
Wiele lat temu wraz z dziećmi założyliśmy ogródek z naturalna hodowlą warzyw i owoców w oparciu o metodę „Nodigging gartening”, w myśl idei „Sustainable Garden”, ogród samowystarczalny – uprawa w skrzyniach bez dna na bazie odpadów organicznych – naturalny ekosystem.
Dzieci w salach zakładają kąciki przyrody w których przygotowują sadzonki do eco ogrodu /pomidory, ogórki, papryka i inne/. Wiosną i jesienią dzieci wykonują prace związane z pielęgnacją eco ogrodu, zbieraniem zbiorów i wykorzystaniem w kuchni przedszkolnej – każdego roku. Podczas prac ogrodniczych dzieci pielęgnują i obserwują wszystkie etapy wzrostu warzyw i owoców. Przygotowywanie przez dzieci zdrowej żywności to jeden z ważniejszych obszarów naszej pracy dydaktycznej zmierzający do wytwarzania nawyków zdrowego żywienia i dokonywania właściwych wyborów zdrowych produktów Ekologiczna uprawa w naszym przedszkolu zakładana jest każdego roku na wiosnę. Wykorzystujemy organiczne odpady z kuchni. Ogród jest wyrazem nowego podejścia do uprawiania warzyw i owoców poprzez dbanie o jakość podłoża z regularnym zasilaniem materią organiczną /odpadami z kuchni/ Przygotowywanie przez dzieci zdrowej żywności to jeden z ważniejszych obszarów naszej pracy dydaktycznej zmierzający do wytwarzania nawyków zdrowego żywienia i dokonywania właściwych wyborów zdrowych produktów.