Sieć Szkół Promujących Zdrowie

W roku 2016 przygotowaliśmy Trzyletni Program Przedszkola Promującego Zdrowie określający działania przygotowujące dzieci do podejmowania świadomych działań dla ich własnego zdrowia i zdrowia innych. Po realizacji pierwszego etapu programu i udokumentowaniu działań, w czerwcu 2018r nasze przedszkole zostało przyjęte do Mazowieckiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Kontynuując Program Promocji Zdrowia w 2021r. uzyskaliśmy Certyfikat Przedszkola Promującego Zdrowie. Obecnie realizując zadania promujące zdrowie, ubiegamy się o uzyskanie Ogólnopolskiego Certyfikatu Przedszkola Promującego Zdrowie.

Skład przedszkolnego zespołu Sieci Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie:

Regina Rzepka  – koordynator zespołu tel. 505 165 109
Klaudia Maciak – zastępca koordynatora tel. 576 297 246
Ewa Arent – członek zespołu
Ilona Bilut – członek zespołu

Przedszkolny Koordynator Przedszkola Promującego Zdrowie Regina Rzepka pełni rolę lidera, który inicjuje, motywuje zespół pracowników do realizacji przyjętych zadań w ramach Sieci Szkół Promujących Zdrowie

• upowszechnia koncepcję PPZ oraz pozyskuje jak największą liczbę sojuszników wśród rodziców i w społeczności lokalnej.
• inicjuje i motywuje całą społeczność przedszkolną do działań mających na celu rozwiązanie określonych problemów w zakresie promocji zdrowia
• organizuje i koordynuje pracę zespołu ds. promocji zdrowia
• tworzy warunki do realizacji przyjętych zadań w zakresie promocji zdrowia
• inicjuje, organizuje i koordynuje prace związane z dokonywaniem diagnozy, planowaniem działań, ich realizacją i ewaluacją wyników
• organizuje kształcenie pracowników przedszkola w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej
• współdziała z koordynatorem wojewódzkiej sieci PPZ
• rozwija własne umiejętności osobistych i społecznych, w tym współdziałania z innymi ludźmi i kierowania wspólnie podjętymi działaniami.

Niepubliczne Przedszkole Prozdrowotne RAM TAM TAM dnia 06.03.2018r. zostało przyjete do Sieci Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie / rejon warszawski poz.nr. 4 /
Definicja przedszkola promującego zdrowie
Przedszkole promujące zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają:
• Zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola ( dzieci, pracowników i rodziców dzieci )
• Podejmowaniu przez członków spoleczności przedszkola aktualnie i w przyszłości działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowia

W modelu PPZ uwzględniono trzy poziomy :
– oczekiwane efekty
– główne obszary działań
– oczekiwane efekty

Koncepcja i zasady tworzenia przedszkola promującego zdrowie:
Podstawą tworzenia przedszkola promującego zdrowie jest koncepcja promocji zdrowia i wykorzystywane w niej specyficzne podejścia. Poznanie i zrozumienie tej koncepcji jest niezbędne dla wdrażania i rozwoju Przedszkola Promującego Zdrowie.
Co to jest „zdrowie”?
Zdrowie to nie tylko całkowity brak choroby, czy kalectwa, ale także stan pełnego, fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu (dobrego samopoczucia).
Co to jest promocja zdrowia?
Promocja zdrowia jest nową, rozwijaną na świecie od lat 80. XX w., strategią działań dla umocnienia zdrowia ludzi – jednostek i społeczności.
W 1986 r., w Karcie Ottawskiej Promocji Zdrowia – podstawowym dokumencie w tej dziedzinie – promocję zdrowia zdefiniowano jako proces umożliwiający ludziom zwiększenie kontroli nad własnym zdrowiem i jego poprawę. Najbliższe tej definicji jest znane hasło: Nasze zdrowie w naszych rękach. Oznacza ono, że ludzie – jednostki i społeczności – mogą i powinni podejmować działania w zakresie zapobiegania chorobom oraz poprawy i wzmacniania swojego zdrowia.
Przedszkole promujące zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają:
• zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola (dzieci, pracowników i rodziców dzieci),
• podejmowaniu przez członków społeczności przedszkola aktualnie i w przyszłości działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
• realizuje zadania określone w obowiązujących aktach prawnych i w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, a ponadto spełnia warunki określone w czterech standardach PPZ.
Standardy przedszkola promującego zdrowie:
1. Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
2. Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
3. Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do
praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych.
4. Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.

Program Przedszkole Promujące Zdrowie (PPZ) ma na celu promowanie zdrowego stylu życia poprzez zachęcanie do większej aktywności fizycznej oraz propagowanie prawidłowych nawyków żywieniowych. Dzięki temu dzieci z naszego przedszkola i ich rodziny będą cieszyły się lepszą kondycją fizyczną oraz stanem zdrowia. Przez cały rok szkolny będziemy podejmować szereg inicjatyw, aby uświadamiać znaczenie zdrowego stylu życia, które będzie owocować w przyszłości.

Ramowy harmonogram prac:
• Lipiec, sierpień – przygotowywanie materiałów do planów prac na kolejny rok szkolny, opracowywanie planów pracy
• Sierpień, wrzesień – zatwierdzanie planów do realizacji na Radzie Pedagogicznej oraz przydzielanie zadań dla członków Zespołu ds. Promocji zdrowia
• Styczeń – podsumowanie realizacji zadań za pierwsze półrocze i przyjęcie zadań na drugie półrocze
• Na bieżąco – dokumentowanie działań, śledzenie informacji na stronie MKO i ORE dotyczących programu Szkoła Promująca Zdrowie
• Współpraca z nauczycielami, rodzicami i innymi placówkami
• Czerwiec – podsumowanie realizacji zadań w roku szkolnym, formułowanie wniosków, zbieranie opinii, autoewaluacja działań.